Wat mag je eten voor je sport?

We krijgen bij Studio Feniks vaak de vraag: "Wat kan een recreatieve sporter het best eten voor een sportsessie?"  

Enerzijds wil je het maximum halen uit je voeding en zo beter presteren. Anderzijds wil je je lichaam niet belasten met een (zware) maaltijd voor je gaat joggen of trainen. Welke voedingskeuzes maak je dan het best?

Brandstof uit meerdere maaltijden

Leg zeker niet alleen de focus op wat je eet net voor je sport. Want de nodige brandstof voor je lichaam haal je uit meerdere maaltijden die voorafgaan aan je work-out.

Eigenlijk is het simpel. Je kunt je voeding alleen als brandstof gebruiken als die ook verteerd is en opgenomen werd via je maag-darmstelsel. En dat heeft nu eenmaal tijd nodig. Neem daarom niet alleen je laatste maaltijd, maar ook de andere maaltijden van de dag onder de loep.  Zelfs als je ’s ochtends traint, kijk je best naar wat je de dag ervoor at.

Sporten zonder last van je maag

Voedingsmiddelen met veel voedingsvezels (bijvoorbeeld groenten) en vet verteren langzamer en kunnen op je maag liggen. Zeker als je ze net voor je training eet. Ook als je een grote portie achter de kiezen hebt, duurt de vertering van je maaltijd langer.

Daarom luidt ons advies: eet je laatste maaltijd drie à vier uur voor de inspanning en neem één à twee uur voor je activiteit nog een lichte verteerbare snack .

Ook is het verstandig om bij deze snack wat eiwitten toe te voegen. Zo herstellen je spieren optimaal na je work-out. Enkele goede bronnen van eiwitten zijn: Griekse yoghurt, eitjes, tofu, seitan, quinoa, proteïnepoeder of een glas magere melk.

Wil je nog meer te weten komen over wat je mag eten voor je sport? Vraag er ons gerust naar. We vertellen je graag hoe je optimaal kunt trainen door je voedingspatroon aan te passen.   

Wat mag je eten voor je sport?

De zin (en onzin) van core stability training

Core stability training is hot in de fitnesswereld. Maar wat is het precies? Wij vertellen je alles over je core-spieren en onze aanpak om ze te trainen.

Blijvend gewicht verliezen, een makkie? NOT!

Eerlijk is eerlijk: gezond afvallen is geen makkie. Toch kunnen we je vier tips geven om blijvend gewicht te verliezen zonder jojo-effect.

Vijf stappen om je conditie te verbeteren

Wil je je fitter, energieker en beter in je vel voelen? Volg dan de vijf stappen van Studio Feniks om je conditie te verbeteren.

De vijf ultieme pijlers voor een efficiënte spieropbouw

Wil je graag meer spieren ontwikkelen? Ontdek vijf ultieme pijlers van Studio Feniks voor een efficiënte spieropbouw.

Vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt

Vind je geen motivatie om te bewegen? Kies dan voor Studio Feniks uit Leuven! En ontdek alvast vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt.

Small group training: niets dan voordelen!

Sport je graag in groep met een ervaren trainer? Dan heeft Studio Feniks precies wat je zoekt! Ontdek hier de voordelen van een small group training.

Vijf redenen om te kiezen voor een bootcamp work-out

Wil je jezelf tot het uiterste drijven bij het sporten? Dan is een bootcamp work-out echt iets voor jou. Ontdek dé vijf voordelen van een bootcamp training.

Vijf easy tips voor een gezondere levensstijl

Zeg ‘ja!’ tegen een gezondere levensstijl. Begin nu al met deze vijf easy tips van Studio Feniks en maak de switch naar een healthy lifestyle!

Gezonder leven = gezonder eten

Gezonder leven staat wellicht hoog op je wish list. Maar hoe pak je zo’n doelstelling concreet aan? Met wat extra beweging in je dagelijkse routine zet je meteen een stap in de goede richting. En pas je ook je voedingspatroon aan? Dan begrijp je helemaal wat een gezonde levensstijl inhoudt.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x