Blijvend gewicht verliezen, een makkie? NOT!

Laten we eerlijk zijn … wil je op gewicht blijven of enkele kilootjes kwijtraken, dan is dat geen simpele klus.

Misschien probeerde je jezelf al eens enkele weken uit te hongeren? Of ging je plots intensief sporten? Je gewicht nam wellicht een duik naar beneden. Maar bleef het ook zo? Was dat de beste manier om blijvend gewicht te verliezen?


Wij kennen het antwoord … en jij wellicht ook. Crashdiëten hou je onmogelijk vol en met een overdreven sportschema scoor je vooral veel blessureleed.


Daarom kiezen we bij Studio Feniks voor een andere aanpak. Met onze vier basistips zul je alvast een goede start maken om blijvend en gezond af te vallen.


Vetvrije massa versus vetmassa

Maar voor we je onze handige tips verklappen, eerst wat achtergrondinfo. We moeten een onderscheid maken tussen vetvrije massa en vetmassa:

  • Vetvrije massa is het deel van je lichaamsgewicht dat bestaat uit spierweefsels, botten en water.
  • Vetmassa is het deel van je lichaamsgewicht dat bestaat uit vetweefsel.

Wil je blijvend gewicht verliezen? Dan is het heel belangrijk om vooral je vetmassa te verminderen en het aandeel spierweefsel zo weinig mogelijk te veranderen.


Gezond afvallen doe je zo

Als je vermagert, verlies je niet alleen vetmassa. Helaas vergroot je ook zo de kans dat je spiermassa slinkt. En die vetvrije massa wil je liever niet kwijt.


Daarom geven we je vier tips waarmee je het verlies aan vetvrije massa kunt beperken, terwijl je je pijlen vooral richt op je vetmassa.

Tip 1: beweeg

Door te sporten (krachttraining is trouwens een aanrader) verruim je je spiermassa. Ga je op de weegschaal staan, dan daalt je gewicht misschien niet zo snel. Maar troost je: wat je kwijtspeelt, is vooral vetmassa. In plaats van je te focussen op cijfertjes, kun je beter de grijptest doen. Voel hoeveel vetmassa je op je buik, bil, heup … in je handen houdt.

Tip 2: eet eiwitten

Je lichaam heeft voortdurend energie nodig. Eet je tijdens je caloriearme dieet minder koolhydraten, dan zal je lichaam de eiwitten die je opneemt gedeeltelijk gebruiken als energiebron.  Net deze eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor je lichaam. Wil je dus je spieren behouden, eet dan voldoende eiwitten.

Bij Studio Feniks adviseren we je om tussen 1,4 en 1,7 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten en dat zeker aan te vullen met een minimum aan koolhydraten. Zo val je op een geslaagde manier af en ontwikkel je tegelijkertijd spieren. 

Tip 3: slaap voldoende

Ook hoeveel je slaapt, leg je het best onder de loep. Uit onderzoek leren we dat je bij een slaaptekort vooral vetvrije massa verliest. Kruip je daarentegen op tijd onder de wol, dan is je vetmassa de pineut.

Tip 4: hou van jezelf

Ga je op dieet, dan ontregel je je lijf. Je brengt processen zoals je rustmetabolisme en hormonenspiegel in de war. De gevolgen van je strikte eetregime merk je vooral achteraf. In no time kom je opnieuw bij of win je zelfs een paar extra kilootjes.

Zeg daarom nee tegen allerlei diëten en kies voor een gezonde levensstijl die perfect bij je past.

Nieuwsgierig naar een gezonde levensstijl om blijvend gewicht te verliezen? Ontdek dan ons Switch Your Lifestyle-programma. Met deze nieuwe en gezonde way of life zul je gegarandeerd gezond afvallen.  

Blijvend gewicht verliezen, een makkie? NOT!

De zin (en onzin) van core stability training

Core stability training is hot in de fitnesswereld. Maar wat is het precies? Wij vertellen je alles over je core-spieren en onze aanpak om ze te trainen.

Vijf stappen om je conditie te verbeteren

Wil je je fitter, energieker en beter in je vel voelen? Volg dan de vijf stappen van Studio Feniks om je conditie te verbeteren.

De vijf ultieme pijlers voor een efficiënte spieropbouw

Wil je graag meer spieren ontwikkelen? Ontdek vijf ultieme pijlers van Studio Feniks voor een efficiënte spieropbouw.

Vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt

Vind je geen motivatie om te bewegen? Kies dan voor Studio Feniks uit Leuven! En ontdek alvast vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt.

Small group training: niets dan voordelen!

Sport je graag in groep met een ervaren trainer? Dan heeft Studio Feniks precies wat je zoekt! Ontdek hier de voordelen van een small group training.

Vijf redenen om te kiezen voor een bootcamp work-out

Wil je jezelf tot het uiterste drijven bij het sporten? Dan is een bootcamp work-out echt iets voor jou. Ontdek dé vijf voordelen van een bootcamp training.

Vijf easy tips voor een gezondere levensstijl

Zeg ‘ja!’ tegen een gezondere levensstijl. Begin nu al met deze vijf easy tips van Studio Feniks en maak de switch naar een healthy lifestyle!

Gezonder leven = gezonder eten

Gezonder leven staat wellicht hoog op je wish list. Maar hoe pak je zo’n doelstelling concreet aan? Met wat extra beweging in je dagelijkse routine zet je meteen een stap in de goede richting. En pas je ook je voedingspatroon aan? Dan begrijp je helemaal wat een gezonde levensstijl inhoudt.

Wat mag je eten voor je sport?

We krijgen bij Studio Feniks vaak de vraag: "Wat kan een recreatieve sporter het best eten voor een sportsessie?" Welke voedingskeuzes maak je dan het best?

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x