4 obstakels die je goede voornemens van 2020 in de war kunnen sturen.


Onvoldoende slapen heeft een negatief effect op onze gezondheid. Deze slaapschuld
dient ingelost te worden en volgens slaapdeskundigen
wordt slaapschuld geassocieerd met overgewicht, sommige vormen van kanker, vaatlijden en diabetes.
Een duidelijk effect van slaapschuld op de dagelijkse energie-inname is een stijging van 385 kcal.
Slaapschuld kan voor een toename van vetconsumptie en verminder eiwitinname zorgen.

Hieronder enkele slaaphygiëneregels:
-Slaapkamer is om te slapen en voor seks
-Indien je niet in slaap kunt vallen, ga uit de slaapkamer en lees een boek
-Slaapkamer is donker
-Geen onnodig licht, lampjes of televisie
-Zorg voor een lage temperatuur

Verder is het raadzaam om de volgende zaken aandacht te schenken:
-Cafeïne (soms tot 8 uur voor slapen)
-Medicatie bevat soms stimulerende middelen
-Alcohol


Wilskracht begint bij willen en het is daarom belangrijk om te ontdekken wat je wil en wat voor vorm van motivatie je aanspreekt. Je hebt namelijk niet voor alles wat je wilt wilskracht nodig. Als je gedreven bent om iets doen omdat je het leuk vindt, dan is wilskracht niet noodzakelijk. Als je het daarentegen verstandig vindt, maar niet zo’n zin hebt om het te doen heb je wel wilskracht of discipline (toewijding) nodig.

Wilskracht kan je verbeteren door het in te zetten. Simpel een impuls weerstaan kan daarbij helpen. Een greep uit mogelijke opties zijn:
• Let 5 minuten op je houding
• Gebruik 5 minuten je non-dominante hand
• Koud (af)douchen en weersta impuls om onmiddellijk uit te stappen


Laat-Kracht
De laat-kracht is het vermogen hebben om verleiding te weerstaan. Stop met multitasken om te voorkomen dat je gewoontes het over gaan nemen en dan wordt het voor jou gemakkelijker om de verleiding te weestaan

Doen-kracht
De doen-kracht is het vermogen om die dingen te doen, die men graag wil uitstellen. Ook hier stoppen met multitasken, zodat je kan focussen op wat er moet gebeuren. Verklein de taak, zodat
het overzichtelijk blijft.


Deze omgeving  speelt een rol bij het uitlokken van ongezond gedrag. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de omgeving ongewenst gedrag uitlokt zoals beweegarmoede en overeten.
Het gevolg is een toename van gewicht en men spreekt daarom
wel van een zogenaamde vetzucht uitlokkende omgeving. Het is mogelijk dat omgeving preventief veranderd zou moeten worden voor maximaal resultaat, maar dat is vooral aan de beleidsmakers.

Meer items 4 obstakels die je goede voornemens van 2020 in de war kunnen sturen.

De zin (en onzin) van core stability training

Core stability training is hot in de fitnesswereld. Maar wat is het precies? Wij vertellen je alles over je core-spieren en onze aanpak om ze te trainen.

Blijvend gewicht verliezen, een makkie? NOT!

Eerlijk is eerlijk: gezond afvallen is geen makkie. Toch kunnen we je vier tips geven om blijvend gewicht te verliezen zonder jojo-effect.

Vijf stappen om je conditie te verbeteren

Wil je je fitter, energieker en beter in je vel voelen? Volg dan de vijf stappen van Studio Feniks om je conditie te verbeteren.

De vijf ultieme pijlers voor een efficiënte spieropbouw

Wil je graag meer spieren ontwikkelen? Ontdek vijf ultieme pijlers van Studio Feniks voor een efficiënte spieropbouw.

Vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt

Vind je geen motivatie om te bewegen? Kies dan voor Studio Feniks uit Leuven! En ontdek alvast vijf redenen waarom sporten met een personal trainer wél lukt.

Small group training: niets dan voordelen!

Sport je graag in groep met een ervaren trainer? Dan heeft Studio Feniks precies wat je zoekt! Ontdek hier de voordelen van een small group training.

Vijf redenen om te kiezen voor een bootcamp work-out

Wil je jezelf tot het uiterste drijven bij het sporten? Dan is een bootcamp work-out echt iets voor jou. Ontdek dé vijf voordelen van een bootcamp training.

Vijf easy tips voor een gezondere levensstijl

Zeg ‘ja!’ tegen een gezondere levensstijl. Begin nu al met deze vijf easy tips van Studio Feniks en maak de switch naar een healthy lifestyle!

Gezonder leven = gezonder eten

Gezonder leven staat wellicht hoog op je wish list. Maar hoe pak je zo’n doelstelling concreet aan? Met wat extra beweging in je dagelijkse routine zet je meteen een stap in de goede richting. En pas je ook je voedingspatroon aan? Dan begrijp je helemaal wat een gezonde levensstijl inhoudt.

Wat mag je eten voor je sport?

We krijgen bij Studio Feniks vaak de vraag: "Wat kan een recreatieve sporter het best eten voor een sportsessie?" Welke voedingskeuzes maak je dan het best?

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x